KÄYTTÄYTYMISEN TAVOITTEET (vuosiluokat 7-9)
Oppilas:
1. Tunnistaa ja tiedostaa koulun yleiset
käyttäytymis- ja järjestyssäännöt sekä noudattaa niitä.
2. Pitää huolta omasta ja koulun omaisuudesta sekä oppimisympäristöistä.
3. Antaa opettajalle opetusrauhan ja muille oppilaille opiskelurauhan.
4. Antaa opettajalle opetusrauhan ja muille oppilaille opiskelurauhan.
5. Toimii vastuullisesti ja rehellisesti.
6. Kunnioittaa muita, hyväksyy erilaisuuden, tervehtii ja kiittää.
Toimii tasa-arvoa edistävällä tavalla, on reilu kaikkia kohtaan.
7. Käyttäytyy asiallisesti koulumatkalla, välituntisin ja ruokailussa.
8. Käyttää asiallista kieltä koulun henkilökunnalle ja muille oppilaille.
Ei kiroile, huuda tai solvaa muita.
9. Noudattaa yleisiä käyttäytymis- ja järjestyssääntöjä juhlatilaisuuksissa,
koulun retkissä ja vierailuissa.
KÄYTTÄYTYMISEN KRITEERIT (vuosiluokat 7-9)
10 ERINOMAINEN
Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet erinomaisesti.
Hän edistää omalla toiminnallaan hyvää käyttäytymistä. Oppilas antaa työrauhan
muille, kohtelee muita kunnioittavasti ja käyttäytyy moitteettomasti. Hän huolehtii
yhteisestä- ja omasta omaisuudesta sekä velvollisuuksistaan erinomaisesti ja antaa
esimerkkiä muille.
9 KIITETTÄVÄ
Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet kiitettävästi.
Hän suhtautuu koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön yleensä aina hyvin.
Oppilas antaa työrauhan muille ja kohtelee muita kunnioittavasti.
Hän huolehtii yhteisestä- ja omasta omaisuudesta hyvin ja käyttäytyy asiallisesti.
8 HYVÄ
Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet hyvin.
Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön, yhteiseen omaisuuteen ja järjestyssääntöihin
pääosin hyvin ja myönteisesti. Hänen käytökseensä on jouduttu puuttumaan
satunnaisesti huomauttamalla
7 TYYDYTTÄVÄ
Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet tyydyttävästi.
Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja järjestyssääntöihin vaihtelevasti.
Hän kohtelee omaa-, koulun- tai yhteistä omaisuutta niin ikään vaihtelevasti.
Oppilas häiritsee usein opetusta ja rikkoo työrauhaa luokassa. Hänen käytökseensä on
jouduttu puuttumaan usein.
6 KOHTALAINEN
Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet kohtalaisesti.
Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja järjestyssääntöihin kielteisesti ja
välinpitämättömästi. Oppilas ei kunnioita yhteistä tai koulun omaisuutta. Hän häiritsee
usein opetusta ja muita oppilaita. Hänen käytökseensä on jouduttu puuttumaan jatkuvasti.
5 VÄLTTÄVÄ
Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet välttävästi.
Hän rikkoo sopimuksia ja järjestyssääntöjä jatkuvasti ja tietoisesti. Hänen käytöksensä on
erittäin epäasiallista, loukkaavaa ja häiritsevää. Oppilas kohtelee omaa-, yhteistä- tai koulun
omaisuutta huonosti. Käytökseen on jouduttu jatkuvasti puuttumaan kurinpidollisin toimin.
4 HEIKKO
Oppilas ei ole saavuttanut käyttäytymisen tavoitteita. Hänen käytöksensä on erittäin
epäasiallista. Hän ei noudata yhteisiä käyttäytymis- tai järjestyssääntöjä. Hän ei ole
ojennettavissa koulun kurinpidollisin keinoin.
Julkisesti, opettajille, opiskelijoille, henkilökunnalle ja huoltajille